Informatie over opleiding kraamzorg

• Simone

Hallo Hansje,

Ik ben het met de rest van de meiden meer dan eens!

Werk nu parttime in de kraamzorg omdat ik sinds kort zelf moeder ben.

Ikzelf werk 7 dagen op en 7 dagen af.

En in die 7 dagen doe ik heel wisselend werk:kraamzorgbezoeken,5-uurszorg en/of bevallingen.

Dat huishoudelijke werk valt ontzettend mee want je doet elke dag een beetje.

Je hoeft heus niet elke dag te stofzuigen/wassen als je het maar bijhoudt.

Verder geef je voornamelijk instructie want daar gaat het toch om,de zorg voor moeder en kind!

Als je inderdaad alleen maar 8-uurszorg doet dan heb je inderdaad meer huishoudelijk werk maar het is maar hoe je het verdeeld en hoe het huishouden is!

• Hansje

en voor kraamverzorgende hoef je geen verpleegkundige opleiding te doen?

• Hansje

maar wat vinden jullie leuker kraamverpleegkundige of kraamverzorgende?

• Miranda

Hier ben ik nog een keer…

Het ligt er maar aan wat je de voor en nadelen vind!

Als kraamverzorgende werk je zelfstandig.Je krijgt een rooster voor een bepaalde periode waarin je wisselend bevallingen/kraamzorgbezoeken en je gezinnen draait afhankelijk van je contract.

In je gezin moet je een aantal uren draaien maar je bent vrij om die in overleg met je gezin in te plannen.

Bijvoorbeeld:

Je werkt 8 dagen achtereen in een gezin die recht heeft op 56 uur zorg.

Dan kan je de eerste dagen bijv.9 uur werken zodat je de laatste dagen minder hoeft.Je hebt dus geen echt vaste werktijden!

Maar je hebt geen collega's,je ziet ze alleen met meetings.

Daarentegen kom je wel in wisselende gezinnen en bij welk beroep krijg je nou elke keer cadeautjes????????????????????En laat je een zeer dankbare kraamvrouw achter die van jou alles geleerd heeft?

In een ziekenhuis deel je de zorg en in de thuissituatie ben jij de verantwoordelijke samen met de verloskundige.

Veel kraamcentra verzorgen zelf een verkorte opleiding tot kraamverzorgende.

Voor kraamverpleegkundige zal je toch eerst een inservice-opleiding A-verpleegkundige of HBO-V moeten doen.

• Katja

Ben het helemaal met alle geschreven zaken eens.

Ikzelf werk als kraamverzorgende in het ziekenhuis maar voel me vaak ondergewaardeerd door kraamverpleegkundigen.

Maar ik wil niet werken in de thuissituatie want ik moet collega's om me heen hebben om mijn ervaringen mee te delen.

Ben erg onzeker.Misschien dat ik het nog eens een keer probeer want in het ziekenhuis krijg je ook niet echt een band met je patienten/clienten.

Ik ben door deze topic wel aan het denken gezet,

dankjewel.

• Hansje

ik ook!!!!

• karin

Hansje en Katja Ik werk nu een half jaar in de kraamzorg bij mensen thuis en ik ben helemaal geen huishoudelijke type,. Maar dat gaat tussen neus en lippen door eigenlijk. Ik heb een heel leuk contact met de gezinnen in deze speciale tijd voor hen toch. Na 8 dagen ga je weg en staat je weer een nieuw gezin te wachten met weer andere leuke dingen Het is niet altijd leuk ok maar toch….. En inderdaad bij welke werkgever krijg je regelmatig cadeautjes…… :) Groetjes Karin Kraamzorg Delfland

• Iris

Ben het met alle meiden helemaal eens.

Heb een kraamopleiding in the pocket maar wilde ook zo graag in dat o-zo-mooie ziekenhuis werken.Opleiding gedaan maar jeetje wat viel het tegen.

De thuissituatie is zoveel gezelliger,en je hebt niet 10 versies van jou rondlopen die allemaal wat verschillends vertellen!

Het is af en toe best zwaar om 8 dagen achter elkaar te werken maar daar staat wel weer een gezin tegenover dat jou heeeel erg hard nodig heeft.

En inderdaad,in welk werkveld krijg je nou presentjes!

• Hansje

maar welke opleiding moet je dan precies doen voor kraamverzorgende bij een gezin thuis? Ik heb een mavos diploma en heb 2 jaar de mbo-spw gevolgd maar ben daar mee gestopt.

Alsjeblieft informatie hierover

gr hansje.

• karin

hansje zie de vorige berichtjes. Maar je kan de verkorte opleiding doen tot kraamverzorgende Die van mij duurt een jaar maar ik heb ook al half jaar en 18 maanden gehoord. Je kunt informatie inwinnen bij een kraamcerntrum bij jou in de buurt. Hoe oud ben je ook al weer? Je moet wel minimaal ongeveer 20 zijn. Ze maken daar ook wrel uitzonderingen op hoor. Waar woon je ik heb info voor je in de regio Delfty Rotterdam? Groetjes karin