Ik zit er over na te denken om een verkorte opleiding tot kraamverzorgende te gaan doen. Tegelijkertijd vraag ik me af of ik wel echt geschikt ben voor dit werk.

Mijn sterke punten waarvan ik denk dat ik er in de kraamzorg veel aan zal hebben liggen vooral op het gebied van communicatie. Ik denk dat ik iemand ben die goed aanvoelt wat moeder en kind nodig hebben hebben .Ik kan goed observeren ,luisteren en signaleren en vind het fijn om het mensen naar de zin te maken. Ik denk dat ik voornamelijk erg sterk ben in de emotionele ondersteuning en begeleiding van de kraamvrouw en het geven van zelfvertrouwen zodat ze het zien zitten om na een week de verzorging van hun baby zelf op zich te nemen

Minder sterk ben ik in het huishoudelijk werk, ik ben nou niet direct heel handig en praktisch .Zijn dit dingen die je kunt leren of moet dit ook wel een beetje in je zitten? Ik ben gewoon benieuwd wat iemand volgens jullie een goede kraamverzorgende maakt, iemand die erg praktisch en handig is, een echte aanpakker qua huishoudelijk werk of toch meer iemand(zoals ik) die dit werk vooral wil ga doen omdat ik graag mensen begeleid en (emotioneel) ondersteun in deze kwetsbare periode in hun leven.

Ik weet dat beide afspecten belangrijk zijn in dit werk maar vooral door het feit dat ik op huishoudelijk gebied niet echt heel sterk ben vraag ik me af of ik wel geschikt ben voor het werken als kraamverzorgster. Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.