kraamzorg in turks gezin

  • paola

    Hallo, ik ben bezig met de opleiding voor kraamverzorgende. We moeten een presentatie houden over zorg in allochtone gezinnen. Ikzelf moet een stukje verzorgen over “de gewoonten rondom de huishouding in de Turkse cultuur tijdens de kraamperiode”. Het is heel moeilijk hierover iets te vinden, zijn er misschien verzorgenden die in een Turks gezin hebben gewerkt en mij hierover iets kunnen vertellen?

    Bij voorbaat mijn hartelijke dank

    Groetjes paola

  • vivian

    Hoi Paola

    Ik zou je heel graag helpen maar wij zitten met dezelfde vraag maar dan over het marokaans gezin hahaha, zie wel erg uit naar jullie presentatie.

    xx vivian

  • noel

    Toen ik op school zat (2000) was er een boekje kramen in andere culturen. Is vast via de bieb nog wel te vinden.Heb het niet meer in de kast staan, dus helaas geen isbn nummer.

    Ik heb in die tijd gekraamd bij wat ‘men’ noemde Marokaanse mensen.

    Beide 30tigers. Sinds hun 8 ste al in Nederland. Ze spraken beter Utrechts dan ik!

    Ook onder elkaar en met visite werd er gewoon Utrechts gepraat. Behalve als oma van 85 er bij was. Dan sprak met uit respect voor haar Marokaans.

    De langskomende familie bracht traditiegetrouw allemaal lekker eten mee. De kraamvader vond dat lastig delen met zijn hollandse buren en ik heb nog niet eerder zoveel eten zien weggooien als in die week!

    De kraammoeder vond dat de kraamvader zich ‘keurig’ voor mij moest kleden. De kraamvader was blij in zijn eigen huis te zijn en vond een joggingbroek ook OK.

    Verder was het ergggggggg lekker warm in huis. Wel 32 graden. Men zette heerlijke pepermuntthee met veel suiker.

    Ik had er een mooie kraamverzorgsterweek.

  • eva

    IK kraamde erg veel in allogtone gezinnen.

    zal ff kort opschrijven welke punten er veel naar voren kwamen

    geen geb. kaartjes,

    schoenen uit in huis

    iedereen is welkom,maar dan ook echt iedereen

    ze eten post partum altijd warme soep,met speciale ingredienten die heilzaam zijn

    vrouwen helpen elkaar door bv koken voor elkaar,maar ook met douchen enz.

    ze geven vaak bv en fv door elkaar…omdat ze denken geen melk te hebben….

    erg warm binnen klopt hahaha,maar is wel lekker

    ze zijn meer dan gastvrij naar kv toe merk ik.

    het zijn ze niet allemaal die aan deze eisen “voldoen” maar zo kan je wel een beter beeld vormen van de kultuur bij hen.

    suc6 Eva

  • sabine

    Hallo Paola,

    ik hoop dat het nog gelukt is met je presentatie.

    Momenteel ben ik met iets vergelijksbaars bezig.

    Zou je mij je presentatie door willen sturen?

    Alvast bedankt.

    Groeten,

    Sabine

  • mamavan2

    hallo,

    ik ben ook met zoiets bezig zou je mij de presentatie ook door willen sturen mischien staan er dingen in die ik kan gebruiken

    ik kan namelijk weinig vinden hierover

    alvast bedankt

    gr nicole

    Nicoledb_1986@hotmail.com

  • Tine68

    Ik heb onlangs gekraamd bij een Libanees (arabisch) gezin.

    Wat huishoudelijke taken betreft mocht ik werkelijk NIETS doen. Schoonmoeder van de kraamvrouw nam álle taken over.

    Ik moest mee eten uit de verschillende pruttelpotjes die de hele dag op het vuur stonden. Sommige gerechten waren lekkerder dan de anderen, maar 't was een hele ervaring.

    Arabisch koffie drinken, je kunt je lepel werkelijk rechtop zetten in die kleine kopjes.

    Zéér gastvrij en zéér lieve mensen, zeer zeker als ze merken dat je hun cultuur respecteert.

    Ze ervaren het als een belediging als je hun voedsel weigert, als je hun visite het huis uitzet als de kraamvrouw moet rusten.

    Dat laatste vind ik nog wel het moeilijkste…. het huis bomvol visite en de kraamvrouw die gastvrouw móet zijn binnen die culturen.

    Op dat vlak kan ik praten als brugman, maar nemen ze nauwelijks iets van me aan. Zelfs de woorden van de verloskundige lijken geen effect te hebben.

    Áls het even rustig is met visite (ook al is het 's morgens) dan stuurde ik de kraamvrouw direct naar bed (badje van de baby moest dan maar even wachten)

    Even van de gelegenheid gebruik maken dat de kraamvrouw dan tóch haar rust krijgt.

    Ik ben wel benieuwd hoe anderen dit oplossen en ermee omgaan, in hoeverre ga je er in mee?

    Ik weet wel dat de kraamvrouw in mijn geval (ondanks de aanloop van visite) toch énorm genoten heeft van de kraamtijd en mijn aanwezigheid als zéér prettig ervaren heeft.

    Daar doe je het toch eigenlijk voor (tu)

    Gr. Tine

  • Manon

    Ik zit ook vaak in allochtone gezinnen. Maar nooit volledige dagen. De gezinnen kiezen voor moeder- en kindzorg omdat er idd al veel ondersteuning is door familie. In sommige culturen komt er voor het huishouden en verzorgen van de al aanwezige kinderen speciaal een familielid uit het thuisland voor een paar maanden. Ik vind het altijd erg interessant, die verschillende gewoontes en gebruiken. Je moet er voor open staan. Maar soms is het wel frustrerend als de communicatie moeilijk verloopt en je merkt dat ze vriendelijk knikken en glimlachen maar gewoon doen wat ze gewend zijn.

  • Sjoerd

    Hoi Paola,

    Ben jij de Paola die zie fantastisch voor ons gezorgd heeft bij de geboorte van onze dochter Eva een jaar geleden?

    Eva wordt morgen 1 jaar en we willen je graag een leuke foto sturen, maar hebben geen emailadres of telefoonnummer meer. Misschien kun je mij even mailen op sjoerd@onderneemt.nl, zouden wij heel leuk vinden.

    Veel groetjes,

    Sjoerd, Irene en Eva

    Eindhoven