Ik heb onlangs gekraamd bij een Libanees (arabisch) gezin.
Wat huishoudelijke taken betreft mocht ik werkelijk NIETS doen. Schoonmoeder van de kraamvrouw nam álle taken over.
Ik moest mee eten uit de verschillende pruttelpotjes die de hele dag op het vuur stonden. Sommige gerechten waren lekkerder dan de anderen, maar 't was een hele ervaring.
Arabisch koffie drinken, je kunt je lepel werkelijk rechtop zetten in die kleine kopjes.
Zéér gastvrij en zéér lieve mensen, zeer zeker als ze merken dat je hun cultuur respecteert.
Ze ervaren het als een belediging als je hun voedsel weigert, als je hun visite het huis uitzet als de kraamvrouw moet rusten.
Dat laatste vind ik nog wel het moeilijkste…. het huis bomvol visite en de kraamvrouw die gastvrouw móet zijn binnen die culturen.
Op dat vlak kan ik praten als brugman, maar nemen ze nauwelijks iets van me aan. Zelfs de woorden van de verloskundige lijken geen effect te hebben.
Áls het even rustig is met visite (ook al is het 's morgens) dan stuurde ik de kraamvrouw direct naar bed (badje van de baby moest dan maar even wachten)
Even van de gelegenheid gebruik maken dat de kraamvrouw dan tóch haar rust krijgt.
Ik ben wel benieuwd hoe anderen dit oplossen en ermee omgaan, in hoeverre ga je er in mee?
Ik weet wel dat de kraamvrouw in mijn geval (ondanks de aanloop van visite) toch énorm genoten heeft van de kraamtijd en mijn aanwezigheid als zéér prettig ervaren heeft.
Daar doe je het toch eigenlijk voor (tu)
Gr. Tine