kraammand

• petra

Hoi,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven. Mijn zus is eind november uitgelteld en nu ben ik bezig met het maken van een kraammand. Nu weet ik dat er 8 cadeautjes in horen te zitten maar wat ik grrag wil weten is hoelang dit gebruik al bestaat en wat de reden van het geven is. Ik hoop dat iemand mij informatie kan geven. Bij mij in de fam is het gebruik namenlijk onbekend en ik wil mijn zus graag verrassen. En dan zou het leuk zijn als ik ook de oorsprong van dit gebruik kan vertellen.Alvast bedankt.

Petra

peetjepuk@hotmail.com

• gertie

Als je zoekt bij google op internet dan kom je alles te weten over de kraammand succes.

• elly

Hallo Petra,

In het boekje “Beschuit met muisjes en andere gebruiken rond geboorte”van Ineke Strouken staat het volgende over de kraammand:

Al een paar eeuwen geleden kent men kraamvisite, het kraamschudden zoals men dat in het noorden en oosten van het land noemt. In Brabant heet dit “met den krommen arm” of “met den krommen slip” gaan (verwijzend naar het geschenk in respectievelijk de mand aan de arm en de opgehouden schort). In Limburg ging men met de eierschoot. Dat wil zeggen dat de vrouwen die op bezoek kwamen allerlei geschenken meebrachten, vaak krentenbroden.

In Zuid-Holland was het in de jaren tussen de beide wereldoorlogen nog gebruikelijk dat de buren en andere kennissen van de kraamvrouw haar luxe voedsel gaven (biefstuk, eieren), dat bedoeld was om aan te sterken.

Na de oorlog werd het accent verlegd naar babykleertjes en speelgoed.

Vroeger was het gewoon dat de schoonmoeder zorgde voor de baby-uitzet in de vorm van een (goed) gevulde luiermand.

Je ziet dus dat de huidige kraammand een mengelmoesje is van bovenstaande. Ik ben kandeel tegengekomen, maar ook bonbons. Kleertjes en speelgoed zit er altijd wel in, meestal ook iets zelfgemaakt. Afhankelijk van de gezinssituatie zit er vaak ook iets in voor de partner en/of andere kinderen.

Ik heb trouwens ook wel gezien dat er voor 10 dagen pakjes waren.

Hopelijk heb je hier iets aan,

Elly

• denise

ik ben 9 en ik zou je vraag graag willen beandwoorden maar ik heb een vraag voor jou

ben jij kraamverzorgster en als je dat bent wil je dan iformatie sturen denise