vraag mij iets af...

• Monique van Veronica en Lucas

Hallo allemaal,

Ik vraag mij af, wat er op de opleidingen die jullie volgen, zowel in het zh als de “thuis” kraamverzorgsters, uitgelegd wordt over te grote babies en bevallingen. Ik ben dus inderdaad zelf niet een kraamverzorgster (jullie doen trouwens klasse werk!!!!!! Of je dr nu 4 of 1 in je kraamtijd thuis hebt, tis top wat jullie doen hoor!), maar wel een moeder van grote babies. Mijn jongste woog 12 pond, thuis geboren. Maar zelfs de vk wist niet dat het zo erg was. Ik heb contact met andere moeders gelegd, met zware kindjes. Het gekke is, dat bijna iedereen hetzelfde mee maakte. Dat er niet zo goed mee om gegaan werd. Nu vraag ik mij dus echt af, in hoeverre dat op de opleiding (dus ook tijdens stages enzo) verteld wordt. En gyneacologen en verloskundigen? Weet iemand van jullie misschien wat die er op hun opleiding al over leren?? Ik wil namelijk graag een site maken met veel info over dit onderwerp, omdat het vaak voor komt (oke niet 12 pond, maar wel 10 pond bijvoorbeeld) en ik denk dat er nog voldoende over te vertellen is. Ben benieuwd!

groetjes van Monique,

• karin Leeuw

Wat verwacht je van een kraamcerzorgster in dit geval.?……. Ik zou extra opletten of het kindje genoeg voeding binnenkreeg. Ik verwacht dat het al snel wat te kort komt gedurende de eerste dagen van de borstvoeding. Je kan dan bijvoorbeeld zien dat het kindje gaat 'fladderen met de armpjes. Je kunt dan eventueel als de voeding nog niet zo goed op gang is gekomen wat suikerwater geven, dit overigens in overleg met de verloskundige!

Als je nog vragen hebt mag je gerust mailen

Groeten karinMonique van Veronica en Lucas schreef:

>

> Hallo allemaal,

>

> Ik vraag mij af, wat er op de opleidingen die jullie volgen,

> zowel in het zh als de “thuis” kraamverzorgsters, uitgelegd

> wordt over te grote babies en bevallingen. Ik ben dus

> inderdaad zelf niet een kraamverzorgster (jullie doen

> trouwens klasse werk!!!!!! Of je dr nu 4 of 1 in je kraamtijd

> thuis hebt, tis top wat jullie doen hoor!), maar wel een

> moeder van grote babies. Mijn jongste woog 12 pond, thuis

> geboren. Maar zelfs de vk wist niet dat het zo erg was. Ik

> heb contact met andere moeders gelegd, met zware kindjes. Het

> gekke is, dat bijna iedereen hetzelfde mee maakte. Dat er

> niet zo goed mee om gegaan werd. Nu vraag ik mij dus echt af,

> in hoeverre dat op de opleiding (dus ook tijdens stages enzo)

> verteld wordt. En gyneacologen en verloskundigen? Weet iemand

> van jullie misschien wat die er op hun opleiding al over

> leren?? Ik wil namelijk graag een site maken met veel info

> over dit onderwerp, omdat het vaak voor komt (oke niet 12

> pond, maar wel 10 pond bijvoorbeeld) en ik denk dat er nog

> voldoende over te vertellen is. Ben benieuwd!

>

> groetjes van Monique,

• Caroline

Hoi monique,12 pond kom ik inderdaad niet veel tegen.Het kan voorkomen bij (zwangerschaps)diabetes.Maar natuurlijk ook bij een normale zwangerschap,alhoewel de kans groter is als iemand diabetespatient is.Waar ik op let bij zo`n extreem gewicht is het risico op hypo`s (laag bloedsuikergehalte) van de baby.In de “baarmoeder”is het gewend goed gevoed te worden.Na de geboorte is er wel wat borstvoeding,maar voor zo`n gewicht meestal niet voldoende.Er moet meestal eventjes “bijgevoed”worden.Suikerwater is achterhaald,daar het in eerste instantie wel het bloedsuiker omhoog doet gaan,maar als het kindje daarna geen “voeding”krijgt,daalt het bloedsuiker juist weer snel.Als bij een baby de hypo niet adequaat behandeld word, kan dit eventueel tot een hypoglycaemisch coma leiden.Maar zover laten we het dus niet komen door goede observaties,controle`s,en een goed behandelplan!! succes,groeten,Caroline.

• karin

Caroline wat doe je dan in je behandelplan? Ik ben al suikerwater, bruine suiker tegengekomen, gewoon bijvoeden met flesvoeding, water? Vertel eens? Kan ik ook nog van leren ? Ik kijk of de baby goed drinkt, niet fladdert, temperatuur goed is, niet te hoog niet te laag,,,,,,,,,,. Alert is niet suf en slap. En verder dan ? ………….Caroline schreef:

>

> Hoi monique,12 pond kom ik inderdaad niet veel tegen.Het kan

> voorkomen bij (zwangerschaps)diabetes.Maar natuurlijk ook bij

> een normale zwangerschap,alhoewel de kans groter is als

> iemand diabetespatient is.Waar ik op let bij zo`n extreem

> gewicht is het risico op hypo`s (laag bloedsuikergehalte) van

> de baby.In de “baarmoeder”is het gewend goed gevoed te

> worden.Na de geboorte is er wel wat borstvoeding,maar voor

> zo`n gewicht meestal niet voldoende.Er moet meestal eventjes

> “bijgevoed”worden.Suikerwater is achterhaald,daar het in

> eerste instantie wel het bloedsuiker omhoog doet gaan,maar

> als het kindje daarna geen “voeding”krijgt,daalt het

> bloedsuiker juist weer snel.Als bij een baby de hypo niet

> adequaat behandeld word, kan dit eventueel tot een

> hypoglycaemisch coma leiden.Maar zover laten we het dus niet

> komen door goede observaties,controle`s,en een goed

> behandelplan!! succes,groeten,Caroline.

• Caroline

hoi karin,inderdaad,letten op fladderen,temp,gedrag.samen met de verloskundige overleggen over bijvoeden.Tegenwoordig word de voorkeur gegeven aan voeding i.p.v suikerwater.Dit heeft te maken met snel opneembare suikers en langzaamwerkende suikers.suikerwater helpt voor kort,maar dan moet de baby daarna wel voeding hebben om te voorkomen dat het kindje evt weer in een hypo komt. dus kun je beter meteen gewone bijvoeding geven.Uiteraard heeft borstv de voorkeur!! Wat ik adviseer:op verzoek borstv geven,maar minimaal om de 3 uur,omdat je de bloedsuikerspiegel stabiel moet zien te houden.als de borstv nog niet toereikend is,na iedere voeding wat bijvoeden met voedingsspuitje.De eerste 6 a 12 uur na de bevalling is het risico op hypo`s het grootst,meestal word er dan wel wat extra`s gegeven.In ziekenhuis geven ze wel glucoseinfusen,maar daar meten ze zeer regelmatig de bloedsuikers,en die mogelijkheid hebben we thuis niet,we kunnen thuis dus beter het zekere voor het onzekere nemen! in ziekenhuis voeden ze ook wel bij met kunstvoeding.Lang verhaal,en vlgs mij weet je het zelf ook goed.Geef zeker geen honing meer,want daar zit een bepaalde bacterie in waar baby`s erg ziek van kunnen worden,maar misschien heb je dat ook wel gelezen.groeten,Caroline.

• Caroline

Hoi,Monique,toch knap van je dat je een 12 ponder thuis hebt gebaard! Wat bedoel je met dat er niet zo goed mee om werd gegaan? Misschien kunnen wij er wat van leren? groeten,Caroline.

• Monique van Veronica en Lucas

Beetje late reactie van mij terug, sorry sorry.

De kraamhulpen gingen er wel goed mee om, thuis dan. Iedereen (ik had in deze kraamtijd 4 verschillende dames) deed erg zijn best en bood in ieder geval een luisterend oor aan. Meer in het ziekenhuis dat er niet echt goed mee om gegaan werd. Er werd niet uitgezocht, wáárom mijn zoon zo groot was. Zijn armhouding hadden ze compleet verkeerd (hij heeft Erbse Parese), terwijl ze de diagnose wel juist hadden. Hij werd helemaal volgepropt met flesvoeding (700 ml op zijn 1e dag!). En dan verbaasd zijn, dat hij zo stilletjes is. Er werd weinig uitleg gegeven over zijn zuurstofgebrek tijdens de bevalling. Wij hadden en hebben nog steeds echt het gevoel, dat onze zoon als een soort proefkonijntje is gebruikt. Hij heeft aan een glucose infuus gelegen, dat wel. Nu was dus eigenlijk mijn vraag: in hoeverre wordt er op de diverse opleidingen ingegaan op geboortes van grote babies en hun navolgende problemen. Dat vraag ik me echt af. Nu heb ik een soort “clubje” van moeders met ongeveer hetzelfde verhaal (oke, de mijne is wel extreem te noemen) en ook zij vragen het zich af.

Ik wil namelijk zo graag iets doen met dit verhaal, misschien toch proberen om er meer bekendbaar heid aan te geven. Zeker ook over Erbse Parese. Wat bij grote babies nu eenmaal iets vaker voor komt.

En ja, tis toch wel knap he, van mij, een 12 ponder thuis te krijgen, maar vooral van mijn zoontje is het knap, dat hij dat nog zo goed overleeft heeft ook!!!

groetjes van Monique