Hallo, ik heb een aantal vragen die toch wel door mijn hoofd spelen en ik hoop er hier antwoord op te krijgen. Misschien zie ik het allemaal zwaarder in dan dat het is, maar ik weet liever vooraf waar ik aan toe ben.
wat vragen over de verkorte opleiding (Delftland):
- ik heb op de site gekeken en ik zag de salarisindeling staan. Er staat op een gegeven moment bij een bepaald salaris dat dat is “na de 13de maand totaan het behalen van het certificaat”. Ik dacht dat je na de 13de maand klaar was en dus een certificaat zou hebben??? Hoe bedoelen ze dit?
- kun je tijdens de opleiding ook al bepaalde wensen naar voren brengen. Dit bedoel ik met name over partusdiensten (als mijn man al om 5.00uur moet werken kan ik nl nog geen opvang voor mijn dochter vinden zo vroeg).
- ik zie hier regelmatig vragen op het prikbord over scripties. Moet je die ook maken bij de verkorte opleiding? En zo ja, wat zijn de eisen daarvan (ik ben nl wel een HBO scriptie gewend, maar misschien zijn de eisen hier minder, wat erg prettig zou zijn in combinatie met het gezin)
wat vragen over het beroep:
- zijn bevallingen heel erg bloederig? Ik kijk wel altijd naar het programma “de bevalling” enzo omdat dat me zo interesseerd, maar of het in het echt ook zo is vraag ik me weleens af. Ik zie daar nl meestal geen bloed (en daar kan ik nl niet altijd even goed tegen)
- hoe zit het met de verantwoordelijkheid tov de baby. Ik heb weleens gehoord dat de medische verantwoordelijkheid bij de verloskundige ligt. Klopt dat? Ik heb nl van die angsten dat er iets met de baby zou gebeuren terwijl je ergens kraamt (wiegendood of breath-holdingspells ofzo) en dat lijkt me heel erg eng en ik zou me erg schuldig voelen ook al kun je er niets aan doen. Hoe ervaren jullie dat en hoe wordt je daar op voorbereid.
Zoals ik al zei wil ik me gewoon goed laten informeren voordat ik eventueel aan de opleiding begin. Zoals gewoonlijk zie ik waarschijnlijk veel te veel beren op de weg die er helemaal niet zijn, maar ik heb liever de zekerheid. Het is toch ook niks als je na korte tijd toch blijkt te moeten stoppen en je met een studieschuld zit.
Het beroep lijkt me echt heel erg leuk, ik heb alleen m'n vragen over de bevalling en de druk van de verantwoordelijkheid. Tuurlijk ben ik een heel verantwoordelijk persoon daar niet van, maar het moet niet als een last voelen. Tja en de bevalling dat zie ik misschien enger of erger voor me dan het is. Diep in mijn hart zou ik graag een keertje bij een bevalling willen zijn om zo te kunnen merken of het iets voor me is, maarja dat kan natuurlijk niet.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.
Mylene