wachtdagen hoe bevalt het (niet)

• Esther Fennis

Ik werk bij thuiszorg gooi en vechtstreek en wil graag van andere collega's horen hoe andere kraamcentra met wachtdagen en partusdiensten omgaan.

Wij staan de laatste maanden vaak 1 tot 3 dagen op wacht zonder ook maar een uur te werken. Dit is dan een vrije dag die niet als een vrije dag aanvoelt. Op deze manier komen wij in de minuren en we hebben nog maar een paar echte vrije dagen over, sommige collega wordt zelfs gevraagd om vakantiedagen op te nemen.

Wij willen nu gaan praten over partusdiensten om het aantal wachtdagen te minderen. Wie kan mij iets uitleggen hoe dit soort zaken bij jouw werkgever zijn geregeld? Alvast bedankt voor de reactie. Esther Fennis

• Caroline

Hoi Esther,wij werken met een rooster.Daarin zijn ook de partusdiensten ingeroosterd.Wij hebben partusdiensten van 12 uur.B1 is bereikbaar zijn van 6.00 uur tot 18.00 uur.En een B2 is van 18.00 uur tot 6.00 uur.Daarin ben je in principe alleen bereikbaar voor partussen.Dit kan er 1 zijn,maar ook evt meerdere.Overdag kan je evt intake`s doen of poli klinische opvangen als je niets te doen hebt,tot er een partus komt.De hoeveelheid partusdiensten is ongeveer 2 per maand,soms meer,soms minder.Bij ons word er naar gestreefd om maximaal 6 dagen achter elkaar te werken,dit als preventieve maatregel om ziekteverzuim zoveel mogelijk te voorkomen.Als het erg rustig is in de zorg,word soms gevraagd of we een vrije dag willen opnemen,dit is altijd in goed overleg.!Als je dit niet wil,kan je intake`s gaan doen,dit word bij ons ook door de kraamverzorgende gedaan.Bij ons is er dus bijna altijd wel wat te doen,gelukkig maar,want ik kan me voorstellen als je 3 dagen moet niksen, dat dat niet prettig is.groeten,caroline.

• Lize Mudde

Hoi,

Het komt vaker voor dat je langer op wacht staat en daardoor je vrije dagen moet inleveren. Het komt voort uit het feit dat de kraaminstelling niet voldoende werk heeft en daardoor jouw en jouw collega's langer op wacht laat staan. Als ze jouw ontslag geven dan komen ze in de drukke periode weer personeel tekort. Als altenatief kun je dan bij een nader bureau partime gaan werken. Bij ons bureau staan ze gemiddeld maar 1 dag in de wacht. Maar wij hebben niet te kampen dat wij niet voldoende werk hebben, integendeel, wij krijgen steeds meer werk aangeboden. Nu moeten wij regelkmatig nee verkopen en dat gaat ons wel aan het hart, omdat er dan gezinnen zonder zorg komen te zitten. Wil je toch werken en minder wachtdagen en een goed loon, salaris schaal 6 of 7 bel ons dan eens, en wie weet kunnen wij jouw een passende oplossing bieden, maar ok jouw collega's.

Wij werken momenteel in de omg. van Utrecht, het Gooi, Gouda en omg., Den Haag en omg. Maar wij zoeken altijd nieuwe collega's in de regio waar je woont krijg je ook werk. Bel vrijblijven d naar ons 0182-678830 en wie weet.