Scriptie Hepatitis in het kraambed

• mireille

Ik ben op zoek naar kraamverzorgster, die ooit gekraamd heeft bij een kraamvrouw met Hepatitis B. Ik heb namelijk ervaringen nodig van jullie om mijn scriptie zo volledig mogelijk te maken anders wordt mijn scriptie niet goed gekeurd. Dit is ook van belang om aan mijn organisatie te laten zien wat heel belangrijk is voor deze kraamvrouwen.

Ik wacht vol smart op reactie.

• Caroline

hoi,Mireille,Ten eerste is het belangrijkste dat je jezelf beschermd,want niemand heeft er wat aan als jij ook met hepatitis rondloopt!!!!Dat houdt in veel met handschoenen werken,voornamelijk bij bloed!!Maar ook met andere lichaamsvochten zul je op moeten passen,dus b.v ook met borstvoeding! Je kunt je laten vaccineren tegen hepatitis B,ik heb de keuze gemaakt om dat niet te doen.Ten eerste slaat het niet bij iedereen aan,en ten tweede weet je niet of jou lichaam er goed op reageert.De baby van de moeder die hepatitis B heeft,krijgt vlak na de geboorte antistoffen(immunoglobuline) d.m.v een vaccinatie.De moeders die ik heb meegemaakt,waren drager,en hadden op dat moment geen specifieke lichamelijke klachten.Het kan zijn dat ze alleen drager blijven,maar het kan ook zijn dat ze op langere termijn wel klachten/complicaties krijgen,dat weet je nooit van te voren! Hopenlijk heb je hier al iets aan,succes,Caroline.

• Caroline

Hoi mireille,ik heb je mailtje ontvangen.Het antwoord op je vraag of ze ook psychische klachten hadden,is nee,niet tijdens de kraamtijd.Maar mochten ze later bijv complicaties krijgen zoals bv leverklachten/functieverlies,dan zou dat natuurlijk heel goed mogelijk zijn.Je tweede vraag of een bedrijf verplicht is tot vaccinaties is mijn antw ook nee.Men kan een bedrijf daar toe niet verplichten,en gelukkig maar,want ik heb een zeer bewuste keuze gemaakt om me niet te laten vaccineren.Mijn bedrijf heeft wel een speciaal protocol m.b.t accidenten.Bij een accident moet je dit melden bij het bedrijf,en word er in overleg bekeken of je naar de GG/GD moet om evt alsnog een vaccinatie te halen.Dit is wat ik er van weet!!!! Verder kon ik deze kraamvrouwen gewoon behandelen als kraamvrouw,maar uiterste voorzichtigheid geboden dus wat hygiene betreft.Maar eigenlijk doe je dat altijd al toch?groetjes,Caroline.