vragen rondom kraamverzorgenden

• Mylene

Ik zit er over te denken mij om te laten scholen tot kraamverzorgende (verkorte opleiding). Ik heb hier eens op het prikbord gezocht, maar kan bijvoorbeeld niet concreet vinden wat je dan zou gaan verdienen. Dat is voor mij wel belangrijk, aangezien ik nu een HBO studie achter de rug heb (met daarna een baan), een huis gebaseerd op dat salaris en een gezin. Ik moet dus voordat ik aan de opleiding zou gaan beginnen goed weten of ik het als kraamverzorgende financieel nog rond kan breien.

Verder wil ik ook graag weten hoe het met werktijden ed zit. Dit ivm met mijn gezin. Wordt je bijvoorbeeld ook 's nachts bij bevallingen geroepen? Mijn man heeft nl vaak vroege diensten en dan zou ons dochtertje geen opvang hebben.

Ook wil ik graag weten wat er na het behalen van je diploma voor mogelijkheden zijn mbt de werktijden. Aangezien ik een gezin heb met een baby zou ik niet fulltime willen werken. Is dat mogelijk en zo ja, wat zijn daarin de mogelijkheden?

En als laatste zou ik nog willen weten hoe je er achter komt of je er echt geschikt voor bent. Bij een verkorte opleiding zit je immers voor 3 jaar vast. Ik ben nl gek op baby's en het verzorgen ervan. Ik twijfel alleen wel eens over de moeilijke gevallen (dood, medische problemen). Ik vraag me af of ik dat aankan.

Mylene

• sandy

hoi mylene

ik ben kraamverzorgster in opleiding ik doe de verkorte opleiding.

die duurt 13 tot 18 maanden dat houd in haal je allemaal voldoendes dan ben je na 13 maanden klaar en heb je onvoldoendes dan krijg je nog 5 maanden voor hertoetsen.

ik heb eerst tien weeken school gehad en nu werk ik een paar weken en ga twee weken naar school .

de school is een beetje moeilijk te kombieneren met kinderen met ik heb school dagen tot 5 uur.

maar het werk is wel makelijk te kombieneren met kinderen want bij mij baas kan je aan geven hoeveel uur je in de week wilt werken en hoeveel dagen.

ik kan je niet zeggen wat je gaat verdienen want ik ben net 18 en verdien als leerling ongeveer 600 euro.

afz sandy

• mar

Hallo,

Ik ben ook bezig met de verkorte opleiding van 13 tot 18 maanden.

Heb zelf 2 kinderen.

Je moet er rekening mee houden dat je in dit jaar heel veel huiswerk hebt en ook heel veel praktijkopdrachten die in dat jaar gedaan moeten worden.

Je moet heel wat regelen als je kinderen hebt, maar met steun van het thuisfront is het te doen.

Als je s'nachts op wacht staat moet je inderdaad je bed uit voor een eventuele bevalling.

Maar dat is waar je zelf voor kiest.

Je moet er wel goed over nadenken voordat je dit gaat doen.

Veel succes

Margret

• karin

Ik doe net als Margret ook de verkorte opleiding. Ik heb 3 kinderen. Je moet er inderdaad s'nachts ook uit. Als je eenmaal klaar bent kun je daarover afspraken maken met je werkgever over de werktijden. Je moet er wel rekening mee houden dat het jaar zwaar is met alle studie, praktijk en praktijkopdrachten. Maar ik vind het werk prachtig. Ik denk alleen dat het salariis je tegane zal vallken want dit is een mbo opleiding. Het eerste jaar is dat minimum loon Als je gediplomeerd bent is dat meer maar ik denk nu als ik het goed inschat dat je meer hebt

Sterkte en succes met beslissen. Het is wel leuk hoor!!!! Karin

• Mylene

Ach, ik werk nu parttime in het onderwijs en zoals bekend is dat ook helemaal geen vetpot!

Alleen vraag ik me nu af het zal lukken de opleiding te doen als je er ook ‘s nachts uit moet. Mijn man heeft om-de-week vroege ochtenddienst en ik zou zo gauw niet weten waar ik mijn dochtertje van 1 om 5 uur ’s ochtens zou moeten laten……

Mylene

• karin

Ja dan heb je een probleem. Die nachtdiensten heb je niet zo vaak hoor. Bij ons zijn ze nu paas met4 een vastre nachtpoule gestart. Dan heb je nog minder wacht. Maar dat hangt dus van je werkgever af. En er zullen ook vast wel afspraken te maken zijn over wanneer jouw wacht is. Dan kan je dat met je man zijn rooster indelen??? Groetjes Karin

Waar woon je ongeveer?

• Mylene

Ik woon vlakbij Delft.

Ik ben gewoon van kleins af aan al zoooo verschrikkelijk gek op pasgeborenen. En mijn eigen kraamweek heb ik als zo gigantisch leuk ervaren (terwijl ik met heel veel pijn bedlegerig was). Dat ik dat graag bij andere mensen ook zou willen doen. Ik verwachtte altijd dat mijn ‘honger’ naar pasgeborenen wel zou zijn gestild als ik zelf een kindje zou hebben, maar helemaal niet dus. Ik lees alles wat los en vast zit en ga als het even kan op kraamvisite en koekeloer zo onopvallend mogelijk in iedere kinderwagen om weer even van die kleintjes te genieten. Vandaar dat het werken in de kraamzorg mij erg bezig houdt.

Het heeft me altijd al leuk geleken.

Aan de andere kant vraag ik me wel eens af in hoeverre je weet of je het allemaal wel ‘kunt’. Kijk, ik ben gek genoeg op die baby's hun verzorging en het vertroetelen van de ouders. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe ik een bevalling van een ander zou ervaren. Misschien went het wel zo'n bevalling, maar stel dat het iets is waar ik toch niet goed tegen zou kunnen dan zit ik al op de opleiding en ben ik dus ook verplicht 3 jaar die bevallingen bij te wonen. Ik heb gewoon nog even de angst dat ik zelf de bevalling van een ander niet aan zou kunnen.

Mylene

• rian

Ja sorry hoor, wat heb je aan een kraamverzorgster die zelf bijna van haar stokje gaat?????/

En het werk is niet alleen maar het leuk omgaan met een babietje, maar ook veel huishoudelijk werrk

• karin

Sorry Mylene, de vorige opmerking door Rian vind i een beetje hard. Je weet nog helemaal niet og je van je stokje gaat. Je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat er ook huishoudelijk werk bij komt kijken .Je moet wel een verzorgende instelling hebben. Een heel groot deel van je werk bestaat uit het geven van voorlichting aan vadser en moeder over de verzorging van hun kindje. Verder ontvang je het bezoek. Maakt eten klaar. Houd het sanitair schoon en de was. Verder waar je tijd voor hebt. Het zal per verzorging schelen. Of je 8 uurs zorg doet of 3 dat is nogal een verschil!! Verder, kijk je wel eens naar de bevalling? Kan je daar tegen? Mijn ervaring na 3 bevallingen gedaan te hebben nu als leerling is dat je helemaal meegezogen wordt en geabsorbeerd door wat er allemaal gebeurd!!! Ik had helemaal geen tijd om flauw te vallen Ik vond het alleen maar mooi. Er zij ook mooie videobanden in de bibliotheek te leen met bevallingen erop misschien kun je daar eens naar kijken? Ik werk ook in Delft trouwens!!!

• Mylene

Ja, de bevalling kijk ik dus iedere week. En daar kan ik heel goed tegen. Het enige is dat van spanning ofzo mijn hart dan ook flink tekeer gaat en dus vraag ik me af hoe dat dan in het echt is.

Dat het veel huishoudelijk werk en voorlichtend werk is dat weet ik. Ik heb het immers zelf gezien in mijn eigen kraamweek. Vind ik helemaal geen probleem hoor. Lijkt me juist leuk.

Mylene