Ik ben geen kraamHULP

• Frederieke

Stukje tekst van Ruth Rebel, Kraamverzorgende van 2000, uit het vakblad ‘Kraamzorg’.

IK BEN GEEN KRAAMHULP!!!

Van mijn kraamvrouwen kan ik heel veel hebben. Ze mogen zeuren, klagen, me aan de praat houden en nog meer. Er is echter één ding dat ik absoluut niet kan uitstaan…

Dat is dat ze bijna allemaal de term ‘kraamhulp’ gebruiken.

Jullie kennen het wel: “mijn kraamhulp doet het zo” of “mijn kraamhulp zegt…”. Knarsetandend hoor ik het aan, me ondertussen afvragen of ik er meteen op in zal haken. Maar ik wil niet betweterig of belerend overkomen, dus ik besluit meestal zuchtend het nog even uit te stellen. Eén dag, hoogstens twee en dan kan ik me niet langer inhouden en gooi het eruit: “Mag ik even? Ik moet nú een misverstand uit de wereld helpen. Ik ben geen kraamhulp.”

Het gezicht van de kraamvrouwen wordt dan één groot vraagteken. Dan vertel ik haar vriendelijk doch doordringend dat een kraamhulp op de markt helpt, of iemand die thuis helpt tijdens de kraamperiode: tante Toos, de buurvrouw, de vrouw van de slager. Ik, daarentegen, ben kraamverzorgende. Het verschil zit 'm hierin dat een professionele zorgverlener ben: ik heb voor dit vak geleerd en draag daarom ook een speld op mijn uniform.

Pfff… dat is eruit, de kraamvrouw snapt wat ik bedoel, opluchting van beide kanten. Vanaf dan wordt het woord kraamhulp in alle gesprekken, met een samenzwerende blik richting ondergetekende vervangen door kraamverzorgende.

Misschien vinden jullie dit kinderachtig van me. En ik ben me er natuurlijk van bewust dat het woord kraamhulp in de volksmond heel gebruikelijk is. Maar beste collega's, we zijn toch deskundige zorgverleners. We hebben er toch voor geleerd om kraamverzorgende te zijn.

Ik vind dat we die titel met trots moeten dragen!

• loes

Haha wel herkenbaar, maar ik erger me er niet aan hoor.

Alle verpleegkundigen in een ziekenhuis worden zuster genoemd, alle mannelijke verpleegkundigen worden ‘dokter’ genoemd. Dat zit er nou eenmaal in bij de meeste mensen.

Als ik eerlijk ben lijkt het me voor het gezin niet zo leuk dat je daar zo over valt. Nu moeten ze steeds nadenken of ze jou wel bij de goede benaming noemen. Maak het jezelf niet te moeilijk !!

Nog wel even een opmerking, jij doet toch ook de verkorte opleiding?? Ik ook, maar ik heb nog geen speld waar jij het over hebt. Die krijg je pas als je gediplomeerd bent hoor.

Leuke site trouwens die je hebt gemaakt.

Groetjes Loes

• karin leeuw

Ik vindt het ook niet erg om kraamhulp te worden genoemds. What's in a name. Dat je professioneel bent zien en merken de mensen toch wel aan je begeleiding en GVO en beroepshouding!

Groetjes karin

• Renate

Ik stoor mij daar dus echt niet aan.Als het gezin tevreden is met mijn geleverde zorg en met mij natuurlijk is dat het aller belangrijkste . Opa"sen Oma:s noemen me vaak Zuster,dat vind ik altijd leuk om te horen ,ook al heb ik daar niet voor verpleegkundige geleerd.

• Frederieke

Ik vind het ook niet erg als in ik de gezinnen zo genoemd word, maar ik vond het wel een grappig stukje tekst….!

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik wel mijn familie uitleg geef over ‘kraamhulp’ en dergelijke en ‘kraamverzorgende’, hahaha!

Groetjes van Frederieke

http://go.to/kraampagina