Een vraag aan de Kraamzorg

• kiki

Ik heb gezien dat er op dit prikbord wel eens reacties staan van personen die bij kraamzorgcentra werken en daar opleidingen verzorgen. Deze vraag is voor hen:

Graag zou ik willen werken als kraamverzorgerster en hiervoor een opleiding willen volgen. In een vorige bericht van mij op dit prikbord blijkt dat het volgen van een 1-jarige versnelde opleiding, in combinatie met de zorg voor mijn gezin op dit moment helaas niet haalbaar is.

In mijn omgeving hoor ik vaak dat ook andere vrouwen wel heel graag in de kraamzorg zouden willen werken maar dat de opleiding een struikelblok is en dat heeft even helemaal niets te maken met een gebrek aan motivatie zoals eerder op dit prikbord werd geschetst. Als de opleiding qua tijd en lesstof gerekt zou worden naar bv. twee jaar en binnen de basisschool tijden zou vallen, dan zouden echt heel veel meer vrouwen de opleiding kunnen volgen, want na de opleiding zijn er part-time functies in overvloed heb ik begrepen.

Zouden jullie mij kunnen vertellen waarom er met zo'n groot tekort aan kraamverzorgers, de opleiding niet wat toegangelijker wordt gemaakt? Ik ben benieuwd naar de antwoorden, misschien sla ik de plank wel volledig mis. Ik pik alleen wat signalen uit mijn eigen omgeving op.

Groet, Kiki

• Rob Hage

Kiki,

Ik denk dat het met dat tekort wel meevalt, het zijn voornamelijk de ziekenfondsen die er de oorzaak van zijn dat het lijkt alsof er een tekort is, ze willen gewoon niet betalen, neem nou onze situatie, mijn vrouw is voor zichzelf gaan werken. Ze moet alle ziekenfonds cliënten weigeren, omdat ze geen contract kan afsluiten met een ziekenfonds, deze gaan alleen in zee met kraamcentra, waarmee ze een contract afsluiten, waarbij ze de prijs behoorlijk kunnen drukken, waardoor de kraamcentra dus weer onder ongunstige financiële omstandigheden moeten werken, ze krijgen alleen de uren betaald die werkelijk gewerkt zijn (dat lijkt normaal, maar het tarief is daarbij dermate laag, dat het niet mogelijk is om financieel enig ziekteverzuim op te vangen). Je begrijpt dat dit gevolgen heeft voor de zorg die je levert en het plezier in je werk. Je wordt nl. van hot naar haar gestuurd, blijft meestal niet bij één gezin en geeft minder zorg aan moeder en kind dan dat je eigenlijk nodig acht.

Dit heeft tot gevolg dat het ziekteverzuim onder kraamverzorgsters erg hoog is en de instroom in de WAO ook. Je ziet het cirkeltje is weer rond. Het grappige van het geheel is dat de ziekenfondsen het hebben over “we gaan alleen in zee met ”erkende“ kraamcentra” welke momenteel dus slechtere zorg kunnen leveren dan de gediplomeerde freelance kraamverzorgster.

Wat de minister (Borst) dus zou moeten doen is op z'n minst een minimum tarief invoeren, waarbij de ziekenfondsen dus worden verplicht minimaal dit tarief te betalen. Bij particulier verzekerden is dit beter geregeld, deze krijgen een bepaald bedrag, waarvoor ze zelf kraamzorg mogen inkopen. Dit ligt meestal zo rond de

€ 125,– per dag (dus € 1000,–). Een eigen bijdrage zal hier ook nodig zijn, maar dat is bij het ziekenfonds ook zo.

• Christine

Hoi Rob

Ik ben zelf ziekenfondsverzekerd en mijn verzekering stelt ook geld ter beschikking om zelf kraamzorg te kopen. Niet iedere verzekering is dus hetzelfde.

Christine

• Patty

Zelf heb ik de verkorte opleiding gedaan in 1998 aan de Amsterdamse school voor gezondheidszorg. Tegenwoordig onder de naam ROC.

Deze opleiding duurt 18 maanden en de schooltijden van de opleiding zijn aangepast aan de school en vakantie tijden van de basisscholen.

Je moet wel via een kraambureau aangemeld worden.

Dus eerst een sollicitatie doen bij een kraambureau en die melden je dan aan bij de school.

Maar het struikelblok voor jou zou zijn dat je dus veel stage moet lopen. En ja helaas worden de kindertjes niet alleen in de schoolvakantie of schooltijden geboren.

Dus volgens mij valt de opleiding makkelijk te doen met kinderen (ik had ze op het moment van de school in de leeftijd van 9 en 11 jaar).

Maar wordt het werken op de stage plaatsen vaak als het probleem gezien.

• kiki

Hoi Patty,

Het struikelblok is inderdaad de stage, de het theoretische gedeelte is geen probleem. Ik heb via een kraambureau begrepen dat er een minimum aan uren stage moet worden gelopen. Zij doen dat d.m.v. 8 dagen werken, 8 dagen vrij. Het zou voor mij al heel veel schelen als het bv. 8 dagen werken, 14 dagen vrij zou kunnen zijn. Dat de opleiding daardoor langer zou duren is geen probleem. en eenmaal een diploma op zak zijn er hier in de buurt legio parttime mogelijkheden.

Bedankt voor je reactie, ik hoop dat er ook nog iemand van een kraambureau zal reageren.

Groetjes, Kiki

• Rob Hage

Hoi Christine,

Fijn om te horen dat er ook ziekenfondsen zijn die het begrepen hebben.

Kun je mij vertellen welk ziekenfonds dat is en of je het over een verplichte ziekenfonds verzekering hebt of over particulier (wat tegenwoordig ook bij een ziekenfonds kan).

• Christine

Hoi Rob

Ik ben verplicht ziekenfonds verzekert bij het VGZ.

Ik heb zelfs na 8 dagen ziekenhuis, nog 2 dagen basiszorg gehad.

Mijn dochtertje is in het ziekenhuis geboren. Zij heeft daarna 8 dagen op de couveuse afdeling gelegen(maar 2 dagen in de couveuse). Normaal zou ik geen kraamhulp meer krijgen, dit omdat ik midden in de zomer(augustus) ben bevallen. Midden in de vakantie periode. Ik heb denk ik ook geluk gehad.

Groetjes Christine

• PKGH

Hoi Christine,

Ik denk het ook, maar ik zal toch eens nagaan of er meer ziekenfondsen zijn die ook voor verplicht verzekerden toch gewoon een bedrag beschikbaar stellen, zodat men zelf kan kiezen voor hun eigen kraamzorg.

Bedankt!

• elly

Hallo Kiki,

Het soort opleiding dat jij voorstelt is inderdaad al een mogelijkheid. Er zijn varianten waarbij je tijdens de stage gedurende 5 á 6 uur per dag wordt ingezet. Toch wordt er van deze mogelijkheid niet veel gebruik gemaakt door sollicitanten. Voor veel mensen blijven er struikelblokken zoals: de schoolvakanties, de woensdagen, de bevallingendiensten ('s avonds en 's nachts), weekeinden werken.

Alle kraamzorgorganisaties die in Amsterdam werken kennen deze parttime variant.

Als je er meer informatie over wilt raad ik je aan om eens te bellen met een praktijkopleider (bijvoorbeeld van Zorgmaat Kraamzorg, 020-6006667) vragen naar Josje de Vries)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Elly