Ervaringen gevraagd!

• kiki

Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar dames die het vak kraamverzorgster combineren met een gezin. Mijn dochter is nu 4 en ik overweeg serieus om me te laten omscholen tot kraamverzorgster. Ik zou graag verhalen uit de praktijk horen, bv. hoe gaan jullie om met de onregelmatige diensten, hoeveel uur werken jullie per week en per dag.

Werken jullie b.v. tijdens schooluren, blijven jullie altijd 8 dagen bij hetzelfde gezin. Kortom, ik heb een hoop vragen en ik zou het leuk vinden om iets van jullie ervaringen uit de praktijk te horen.

Alvast bedankt, Kiki

• kiki

Ik had gehoopt dat er toch wel wat dames zouden reageren die hun gezin combineren met het vak kraamverzorgster.

Kan ik hieruit concluderen dat deze combinatie niet haalbaar is of gewoon zo zwaar dat er weinig tijd over is om iets anders te doen (bv. dit prikbord lezen LOL).

Ik hoop nog steeds om wat reacties.

Groetjes, Kiki

• angelique

hoi kiki,

Ook ik wilde me laten omscholen tot kraamvezorgster.

Na veel inlichtingen te hebben verzameld ben ik tot de conclusie gekomen

dat dit voor mij en mijn gezin (3 kinderen 4-7-10 jr) nu niet haalbaar is.

Ik wilde de verkorte opleiding doen en dan moet je al 13 weken naar school.

Dit is dus 4 dagen in de week.

Daarna moet je stage lopen, en dit kost allemaal erg veel tijd en inzet van het hele gezin. Als je geen goede garantie hebt voor een oppas, weet dan goed waar je

aan begint.

Ik vind het erg jammer, maar moet nog een paar jaar wachten tot de kinderen

zichzelf kunnen redden na schooltijd !

• Myranda

Hallo toekomstige collega's

Wat een onzin dat het niet te regelen is met een gezin.

Ik werk als zelfstandig kraamverzorgster. en werk week op en dat week af ongeveer.

Het is alleen flink organiseren en een goede achterban vereist.

Ik heb twee kinderen van 4 en 1 jaar oud.

En werk gezinnen van 64 uur achterelkaar dus niet in roosterverband.

Kraamzorg is altijd een vak geweest wat je in je bloed moet zitten. en als dat zo is dan ga je er gewoon voor. Dat wil niet zeggen dat je gezin daar de duppe van hoeft te worden maar als je het daar goed voor elkaar hebt , en uiteraard met overleg van de kraamgezinnen (wat bij elk gezin wel mogelijk is) dan blijft het mogelijk

om bij bijzonderheden ook wel wat te schipperen. Geven en nemen.

Laat je door een gezin niet weerhouden om dit geweldige beroep te gaan beoefenen.

Want we hebben er dringend wat extra nodig.

Groetjes Myranda Bij vragen kun je altijd mailen.

• kiki

Jammer dat je zo stellig zegt dat het onzin dat dit werk niet te regelen is met een gezin. Dan lijkt het net alsof ik niet gemotiveerd zou zijn en dat ben ik dus wel. Je zegt zelf dat een goede achterban vereist is, laat ik dat nou net niet hebben. Mijn man zit onregelmatig en veel in het buitenland, ik kan hem dus niet bij mijn planning betrekken. Oma's en opa's die zouden kunnen oppassen wonen niet naast de deur. De kinderen laten overblijven is wel een optie, maar naschoolse opvang niet.

Ik deel absoluut jouw mening dat kraamzorg een vak is! Als ik dit werk zou gaan doen dan wil ik er ook heel mijn hart in leggen en ik heb het idee dat het nu ten koste zou gaan van mijn gezin. Ik zou gewoon niet weten hoe ik op dit moment, in deze situatie, de opleiding zou kunnen volgen. Als de opleiding part-time gegeven zou worden (daardoor zou die wel langer duren maar dat maakt mij niets uit) dan zou het een ander verhaal worden.

Maargoed, nog een paar jaar wachten vind ik ook niet erg, mijn tijd komt nog wel. Bedankt voor je reactie! Groetjes, Kiki

• karin leeuw

Goh jammer zeg kiki. Miranda ik deel jouw mening ik doe momenteel de opleiding en ik heb het heel erg naar mijn zin. Het is inderdaad zwaar. Mijn kinderen zijn al inderedaa wat zelfstandiger en ik heb een goede hh hulp . Je hebt heel veel huiswerk en zo. Het werk is echter zo mooi dat ik dat er wel voor over heb een jaartje. Daarna ga ik parttime werken nus is dat 28 uur werken ongeveer of naar school maar met de studie erbij is het toch een complete job.Er komen echter ook nachtwachten en 8 dagen zorg bij kijken waarna je dan wat langer vrij bent dus er wordt wel wat van je flexibiliteit verwacht. Groetjes karin

• Karin en Margret

Hoi Wij doen dat en zitten mome nteel in de verkorte opleiding tot kraamverzorgster. Het is zwaar maar de moeite waard. Wij zijn Margret en Karin.Ik heb 3 jongens waarvan de jongste 12 is en een heel huishouden natuurlijk, en een huishoudelijke hulp genomen voor dit jaar. Je moet niet op enig sociaal lev en rekenen als t dan lukt is dat erg fijn Je instelling zou een volledige inzet moeten zijn Karin.

Ik heb 2 kinderen maar om het weekend en elke woensdag heb ik er 6. Dus druk zat maar wel erg gezellig. Huiswerk neemt ook erg veel tijd in beslag maar ik heb het er graag voor over. Ik neem wel tijd voor mijn sociale leven want dat vind ik erg belangrijk, alleen is het wel een stuk minder geworden.

Ik vind dat het goed te combineren valt met kinderen maar je moet wel hulp hebben van het thuisfront. Anders is het niet te doen en loop je jezelf voorbij.

Margret.

Nou veel succes verder en de groeten van Karin en Margret.kiki schreef:

>

> Ik had gehoopt dat er toch wel wat dames zouden reageren die

> hun gezin combineren met het vak kraamverzorgster.

> Kan ik hieruit concluderen dat deze combinatie niet haalbaar

> is of gewoon zo zwaar dat er weinig tijd over is om iets

> anders te doen (bv. dit prikbord lezen LOL).

>

> Ik hoop nog steeds om wat reacties.

> Groetjes, Kiki