verdoving/ruggeprik

• Femma

Waarom staat er helemaal niets over het onderwerp verdoving bij bevallen. Ik denk dan dat de startpagina heel eenzijdig is en waarschijnlijk is opgesteld door Beatrijs Smulders! Of lees ik er gewoon overheen?

Dit onderwerp leeft enorm, maar het verspreiden van informatie over bevallen zonder of met verdoving en wat zijn de voor- en nadelen wordt tegengehouden door de verloskundige en alle andere conservatieve vrouwen. Ik dacht dat we in een democratisch land wonen waar iedereen op basis van volledige informatie zijn eigen mening mag vormen en dus op zijn eigen manier mag bevallen.

Maar dan denk ik dat het de taak is van alle mensen werkzaam in die kraam branche om de zwangeren 100% te informeren en niet thuisbevallen op te dringen omdat er niet genoeg bedden zijn in de ziekenhuizen en er te weing artsen rondlopen die tijd hebben om een ruggeprik te geven….of omdat men vind dat wij Nederlandse vrouw zulke stoeren oer vrouwen zijn!

• marloes

Hoi Femma

De mensen die in de kraam werken, de kraamverzorgsters, geven geen voorlichtingen voor de bevalling. Dan kennen wij onze gezinnen immers nog niet !!!

Als wij bij de mensen komen hebben ze zelf al voor een thuis of ziekenhuis bevalling gekozen.

De verloskundigen beantwoorden vragen over de verschillende bevallingen, ze dringen niks op maar geven wel advies.

Trouwens, waarom reageer je zo agressief??

• Femma

Hallo Marloes,

Hierbij wil ik als eerste melden dat als de zwangeren behoefte hebben om meer over verdovingen te willen weten ze te verwijzen naar een Engels boek “Pregnancy and Birth” pagina 64 “ pain relief” waarin heel objectief wordt gemeld wat de voor- en nadelen zijn van verdovingen. Tevens het artikel “ pijn of geen pijn bij de bevalling” van het magazine “ Marie Claire” doet je ogen openen (editie december 2001, bronnen Nrc, volkskrant, HP/de tijd, ouders van nu en kinderen). De eerste zin begint met “ Mogen we het asjeblieft zèlf bepalen”. Tevens is bij Sonja Barend een aflevering geweest over bevallen met verdoving waar onderandere Beatrijs Smulders een gast was. De conclusie van Sonja was dat Nederland gewoon met verdoving moest bevallen als de zwangere dat wilde.

Uit de enquete van “ Kinderen” blijkt dat 79 % van de ondervraagde die voor het eerst zwanger is zelf wil bepalen of pijn bestrijding zal worden toegepast. Ondanks dit hoge percentage kunnen Nederlandse zwangeren deze beslissing niet zelf nemen. Vroedvrouwen propageren hier onvermoeibaar de thuisbevalling en dus geen verdoving mogelijk.

Als tweede wil ik zeggen bedankt voor je reactie. Ik reageer inderdaad agressief, ik ben eigenlijk ook woedend en teleurgesteld.

Je hebt helemaal gelijk als je over kraamverzorgsters zegt dat zij niet vooraf kunnen informeren. Ik bedoel eigenlijk de verloskundigen waar je op controle komt en landelijke organisaties die voorlichtingsbijeenkomsten geven en alle informatie die wordt verspreid via de organsaties.

-Als eerste was ik versteld dat een ongeveer 3 uur durende informatiebijeenkomst gegeven door een van de grootste landelijke organisaties “ Koninklijke nederlands organisatie van verloskundigen” gegeven door het hele land met informatiekraampjes het onderwerp verdoving geheel links laat liggen en verder alle andere onderwerpen WEL behandeld worden. Terwijl het thema heet “ Kinderen krijgen in de één en twintigste eeuw” …

Sorry hoor en dan aan het eind zo´n oude vrouw die nog veel ouder is dan mijn eigen moeder (dus uit de vorige generaties) laten vertellen hoe trots wij zijn dat wij vrouwen het land zijn waar de minste verdovingen worden gegeven en wij vinden dat pijnlijden bij een bevalling hoort en dus thuis moeten bevallen. Hoezo niet iets opleggen en waarom moeten we daar trots op zijn?

Alle omringende Europese landen zoals België hebben een percentage van rond de 50 % , Zweden 30 % en Groot-Brittianië 30%…In Duitsland en Amerika is het meer regel dan uitzondering bevallen met verdoving. In Frankrijk en Zweden is het in de wet geregeld dat men zelf mag bepalen wanneer er een verdoving wordt gegeven. Is het niet een beetje raar dat Nederland 4% heeft met de ruggeprik!!!en dat daar zo´n groot verschil in zit. Worden wij zwangeren niet ongelooflijk onder de duim gehouden en dom gehouden door zo min mogelijk info te geven over verdoving? Waarom moet men er trost op zijn dat wij zonder verdoving bevallen???? (Maar ja, Beatrijs Smulders is een van de personen die meegeholpen heeft de presentatie op te zetten. Dat zegt al genoeg.)

Een logische conclusie is dat alle opleidingen voor verloskundigen ook waarschijnlijk door zulke tangen worden gerund en dat het beleid is om zwangeren proberen te overtuigen dat men thuisbevalt zonder verdoving.

Ik heb vanaf het begin bij de verloskundigenpraktijk gemeld dat ik positief tegenover verdovingen sta en dat ik als ik er behoefte aan heb ook ik dan zou willen dat zij ervoor zouden kunnen zorgen dat ik het kreeg. Dat vonden ze prima. We hebben verschillende verdovingen besproken. Tevens ben ik via via erachter gekomen dat ziekenhuizen een hele grote rol spelen in het beslissingsproces over of de patient wel of geen verdoving krijgt en mag de patient zelf niet meebeslissen (ik wilde poliklinsch bevallen, zodat ik een verdoving zou kunnen krijgen indien nodig). Dus heb ik aan de verloskundigen gevraagd wat hier de oplossing voor is, want ik wil zelf beslissen, het is mijn lichaam en niemand weet beter dan ikzelf hoeveel pijn ik heb. Ik ben niet dom en ik weet dat verloskundige en de mensen in het ziekenhuis heel veel ervaring hebben. Daarom zou ik ook altijd heel goed luisteren waarom zij er van af zien op dat moment. Maar ik wil dat de eind beslissing in mijn eigen handen ligt! We leven in een democratie met geemancipeerde vrouwen, toch?

Zij adviseerde 2 ziekenhuizen die hun ziekenhuisbeleid niet boven die van de verloskundigen advies zou stellen. En ik had afgesproken met de verloskundigen dat als ik om verdoving vroeg zij dat zouden regelen.

Dus ik dacht:“ gelukkig wordt ik als klant behandeld en wordt er naar mij geluisterd”.

Maar uiteindelijk is op het moment dat ik om verdoving vroeg werd het afgewezen. En ik was woest!!!!Teleurgesteld dat het zo gaat in Nederland. Ik voelde me gigantisch bedrogen! Ik heb daarna veel nachtmerries gehad. De eerste nacht durfde ik niet eens te gaan slapen omdat ik de bevalling zou herbeleven…

Volgende keer dat ik zwanger ben, zorg ik dat mijn neefje, net afgestudeerd arts, paraat wil staan voor als ik op het moment behoefte zou hebben aan verdoving… Maar kijken dan welk ziekenhuis dan nog een bed vrij zou hebben…

DE NEDERLANDSE ZWANGERE HEEFT RECHT OP VERDOVING

Graag reactie

Femma

marloes schreef:

>

> Hoi Femma

> De mensen die in de kraam werken, de kraamverzorgsters, geven

> geen voorlichtingen voor de bevalling. Dan kennen wij onze

> gezinnen immers nog niet !!!

> Als wij bij de mensen komen hebben ze zelf al voor een thuis

> of ziekenhuis bevalling gekozen.

> De verloskundigen beantwoorden vragen over de verschillende

> bevallingen, ze dringen niks op maar geven wel advies.

> Trouwens, waarom reageer je zo agressief??

• marloes

Ik vond je stukje erg interessant om te lezen. Inderdaad van de gekke dat op het moment dat je om verdoving vraagt, dit wordt afgewezen. En dat terwijl je bij de tandarts voor het minst kleine gaatje vullen al een verdoving kunt krijgen.

Ik heb de aflevering van Sonja en Beatrijs niet gezien, jammer , ik had het graag eens willen volgen.

Ik werk als kraamverzorgster, en heb veel te maken met verloskundigen. Velen zijn heel aardig en luisteren naar wat ik vertel over problemen met baby en moeder, maar sommigen hebben ook de houding van '“ ik ben hier de deskundige”.

Hopelijk gaat het met een eventuele volgende zwangerschap van jou wel zoals je het zelf in gedachten hebt.

Groetjes

• Sophie

> Dus ik dacht:" gelukkig wordt ik als klant behandeld en wordt

> er naar mij geluisterd".

> Maar uiteindelijk is op het moment dat ik om verdoving vroeg

> werd het afgewezen. En ik was woest!!!!Teleurgesteld dat het

> zo gaat in Nederland. Ik voelde me gigantisch bedrogen! Ik

> heb daarna veel nachtmerries gehad. De eerste nacht durfde ik

> niet eens te gaan slapen omdat ik de bevalling zou

> herbeleven

==Hoi Femma,

Ik kan me jouw reactie goed indenken. Ook bij mij werd in het AMC gezegd, ‘nee, we hebben niets tegen de pijn’ toen ik er uiteindelijk om durfde te vragen. Ik was al 3 dagen bezig en heb de laatste 27 uur om de paar minuten weeen moeten wegpuffen terwijl ik geen energie meer had. Ik heb dit als afschuwelijk ervaren, later bleek ook nog dat mijn kindje nooit gewoon geboren had kunnen worden, maar nee hoor, van alles en nogwat uitproberen op de ‘patiente’. Uiteindelijk is het dan toch een spoedkeizersnee geworden, want ze zagen eindelijk het licht!

En nu, mijn 2e kindje op komst en een ander ziekenhuis gekozen, nooit meer AMC! Mijn huidige gyn. neemt, met de eerdere gegevens in de hand, geen risico, hij was vanaf dag 1 voor een geplande keizersnee (ik niet). Ook dit is erg on-Nederlands, want ach mevrouwtje, bevallen doet nou eenmaal pijn toch? Doe maar normaal, niet zeuren, we gaan nogmaals voor vaginaal zonder pijnstilling.

Ik houd helemaal niet van Amerikaanse toestanden waar je gewoon op afspraak bevalt met een leuk blad in je handen terwijl je ontsluiting vordert, maar vind dat de NL manier van bevallen wel erg uit de tijd is en dat daar best een wat over gezegd mag worden. Maar de meesten houden hun mond, want als je er wat van zegt, dan ‘moest je maar niet zwanger worden’ en je hebt nu toch een kind? (Ja, mijn kind was enorm beschadigd op haar hoofd door de mislukte vacuums, huid en haar waren eraf getrokken. De eerste dagen flink misselijk en niet in staat om te drinken) Ik heb intussen gemerkt dat het onderwerp wel degelijk leeft, maar dan ‘ondergronds’.

Gr Sophie