kraamzorg en de dood.

• Monique

Hallo mijn naam is Monique.

Ik ga in maart beginnen met een verkorte opleiding voor kraamverzorgster in Zwolle.

Wat mij erg bezig houd is het mogelijk sterven van pasgeborenen, zijn er ook kraamverzorgster in opleiding of gediplomeerd die daar ook tegen aanlopen.

Graag zou ik hier met anderen over willen mailen!

Groetjes Monique.

• Ineke

Beste Monique

Zelf heb ik geen ervaring met kramen bij een overleden (voor de geboorte, bij de geboorte of na de geboorte) baby. Wij hebben er tijdens onze opleiding veel aandacht aan besteed. Ook werden wij van te voren gewaarschuwd ,waneer we er een film over te zien zouden krijgen. In de klas waren moeders/studenten die zelf een overleden kindje hadden gehad. Voor hun was deze les heel emotioneel. Zij konden dan de keuze maken wel of niet de film te zien. Maar ook voor anderen waren deze lessen heel aangrijpend. Het licht o.a. aan je voorgeschiedenis (je rugtasje) Of dat je met deze situatie om kan (leren) gaan. Op de website van “samenzorg” http://www.samenzorg.nl

vind je in de rubriek “actueel” een verwijzing naar een boekje dat is geschreven voor hulpverleners. Dit boekje heet “een geboorte-geen nieuw leven” Het is te bestellen bij Samenzorg.

Als je net kraamverzorgster bent, zullen ze je niet vragen voor zo'n moeilijke situatie. Maar het is mogelijk dat je het toch meemaakt natuurlijk.

Een kraamverzorgster kan veel doen in deze situatie. Maar alleen dan, als ze die situatie aankan. Ik zelf zou bij een gezin waarin een kindje met het syndroom van Down was geboren, of een kindje met een gespleten lipje bijvoorbeeld, heel goed kraamzorg kunnen leveren.Maar zou het kindje overlijden of overleden zijn.Dan konden ze er beter iemand anders naar toe sturen denk ik, i.v.m. het rugtasje! Maar misschien heb ik het wel helemaal mis, en wordt ik eenmaal geconfronteerd hiermee, dan krijg ik misschien ook wel de kracht, zodat ik alsnog de juiste persoon kan zijn in deze moeilijke situatie.

Ik denk dat zelfreflectie heel erg belangrijk is. En dat je voor jezelf heel goed je grenzen in de gaten houdt. Denk je een situatie niet aan te kunnen, begin er dan ook maar niet aan. Als je straks je opleiding hebt voltooid en je denkt zo"n situatie niet aan te kunnen, Dan ben je naar mijn inzien daarom gèèn minder goeie kraamverzorgster!

Ineke

• terry

Je kan beter eens mailen met ouders die het zijn overkomen.

die kunnen je het best vertellen wat je wel en niet moet doen.

Ikzelf ben deze maand 13 jaar geleden bevallen van een overleden zoon en heb de keuze gemaakt geen kraamverzorgster erbij te hebben.

Mijn eigen gezin was meer als zat.

Toch moet je eens een oproep doen aan ouders die dit wel hebben gedaan.

en goed luisteren wat ze wel een niet prettig vonden, want de maatschappij rond je draait toch wel door.

Je kan er nooit helemaal voor die mensen zijn omdat zij het zelf moeten verwerken.

Maar door veel te luisteren al vertellen ze je tien keer hetzelfde is al een hele hulp.

Veel sterkte met de opleiding, en prima dat je hier ook aan denkt want per slot van rekening zijn er ook wel negatieve kanten aan geboortes.

Helaas wel.

Monique schreef:

>

> Hallo mijn naam is Monique.

>

> Ik ga in maart beginnen met een verkorte opleiding voor

> kraamverzorgster in Zwolle.

> Wat mij erg bezig houd is het mogelijk sterven van

> pasgeborenen, zijn er ook kraamverzorgster in opleiding of

> gediplomeerd die daar ook tegen aanlopen.

> Graag zou ik hier met anderen over willen mailen!

>

> Groetjes Monique.

• Mariska

Beste Monique

Ik ben op zoek naar een korte opleiding tot kraamverzorgster.

Kun je mij vertellen waar jij die curcus volgt?

Groetjes Mariska

• Helga

Kun je mij ook vertellen waar je die opleiding volgt? Ik woon in de buurt van Zwolle en kon tot nu toe alleen verkorte opleidingen vinden in Utrecht/R'dam

• nienke

Hoi

Ik ben nienke en ben laatste jaars leerling kraamverzorgster.

Ik ga nu vanaf 28 jan t/m 10 mei weer stage lopen in de kraam.

Voor deze opleiding moet je als eindopdracht een sciptie maken en die presenteren.

Ik ga het onderwerp doen over acpecten rondom een overleden pasgeborene in de zwangerschap, bevalling, en de kraamtijd.

Ik vind dit onderwerp ook erg boeiend.

Vraag me niet waarom maar het intereseerd me gewoon.

Ik heb al veel informatie.

Als je wat wilt weten moet je me maar mailen….

groetjes van nienke

• Sabrina Rodermond

Ik ben vanaf aanstaande donderdag gediplomeerd kraamverzorgende. Ik liep hier niet echt tegenaan maar vond wel dat ik me erin moest verdiepen en dus heb ik mijn scriptie erover gemaakt.

Op de site van www.lieve-engeltjes.nl kan je verhalen lezen van ouders die dit hebben meegemaakt. Er zijn zelfs ouders die dit vaker dan een keer hebben meegemaakt.

en op de site van baby.startpagina.nl staan links over overleden kindjes..

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen…

Misschien kunnen we in kontakt met elkaar blijven zodat we “ideeen en gedachten” over dit onderwerp kunnen uitwisselen.. Dit is een onderwerp wat mij altijd bezig zal blijven houden..

Liefs Sabrina

• Caroline

hoi,allemaal,ik heb zo`n situatie 1 keer meegemaakt in de 13 jaar dat ik als kraamverz werk.ik heb me wat werktijden toen heel flexibel opgesteld.De ene dag hadden ze veel behoefte aan zorg,en de andere dag wat minder.Het kindje is tijdens kraamtijd in ziekenh overleden.Alsnog toch wel redelijk onverwacht.Veelal was het luisteren,maar ook praktische hulp was prettig,bv wat huish zorg uit handen nemen,zodat het gezin daar in ieder geval even geen zorg over had.Het gezin heeft toen de kraamzorg ,hoe gek dat mischien ook klinkt,maartoch positief ervaren.Als kraamverz zal je zo`n indringende ervaring niet vergeten,en ben je weer een stukje levenservaring rijker!! groeten,caroline.