Hoi Parel,
Ook ik had last van pijn in mijn schaambeen en mijn stuit vanaf de 5e maand van mijn eerst zwangerschap. Dit is na de bevalling niet direct overgegaan en ik moest erg voorzichtig blijven. Pas na een maand of 9 kon ik echt zeggen dat ik zowat pijnvrij was. Maar nu ben ik 4 maanden zwanger van de 2e en heb ik al sinds maand 3 last van BI. Beide keren begon het nadat ik een hele dag best zwaar in touw was geweest. Ik heb mijn werk als verzorgende op moeten geven en ik werk nu on-top-off als vrijwilligster zodat alle overige simpele lichte klusjes rondom de verzorging van de bewoners uit handen kan nemen van mijn (ex) collega's.
Ik weet nu wel iets meer over waar ik op moet letten, voetje voor voetje de trap op etc. Een plasticzak op de autostoel om makkelijk te draaien bij het in en uitstappen, een gelzadel op mijn fiets en kussens in mijn bed tussen mijn knieen om mijn heupgewricht op een bepaalde stand te houden.
De eerste keer dat ik het kreeg wist ik niet dat dit BI was, ik dacht altijd dat dit met je bekken in de vorm van de kom en het been wat eronder zit te maken had. Dat gedeelte dat bij oudere dames met osteoporose vaak breken wil. Toen ik haast niet langer kon staan of lopen dan 10 minuten heeft een buurvrouw me gezegd dat ik naar de HA moest gaan. Ik heb het heel lang uitgesteld, omdat ik daadwerkelijk dacht dat ik me gewoon een keertje had overbelast, maar zag ook wel dat dit nu wel erg lang duurde en dat het steeds pijnlijker werd. Zwemmen deed me nu ook al pijn, het terugklappen van mijn benen tijdens een schoolslag deed heel veel pijn in mijn schaambeen, alsof er iets knapte.
Nu weet ik dus wat het is en neem ik mezelf in acht. Dit helpt wel wat, alleen ik vind het moeilijk te accepteren dat het al zo vroeg is begonnen en dat ik inderdaad zo belachelijk rustig aan moet doen. Want dat is vaak het probleem, niemand die ziet iets aan je, maar als je toch weer over je grenzen bent gegaan dan merk je dat achteraf en daar heeft niemand wat aan.
Tijdens mijn bevalling is overigens geen rekening gehouden met mijn BI, ook niet terwijl het op mijn kaart stond en ik het nog eens heb vermeld. Ik mocht alleen maar op mijn rug liggen, wat ontzettend pijnlijk was. Ik vermoed dat daarom de pijn ook niet is weggegaan, mijn dochter zat uiteindelijk dan ook muurvast in mijn bekken en is uiteindelijk met een spoedkeizersnee geboren.
De volgende bevalling zal dan ook om o.a. om deze reden een geplande keizersnee worden in juni.
Hoop dat je hier wat aan hebt en anders email je me maar op bovenstaande link.
Gr Sophie