Is het te doen.......opleiding kraamverzorgende

  • Anna

    Hallo allemaal,

    Ik ben van plan om de opleiding kraamverzorgende te gaan doen, binnen nu en 3 jaar.

    Nu lees ik her en der dat deze opleiding best pittig is….wat is in jullie beleving pittig?

    Ik ben nu pedicure en dat is MBO 3 niveau, dat vond ik pittig, veel anatomie, pathologie en fysiologie.

    Ben 42jr. en moeder van 2 meiden en zodra ze ouder zijn dan wil ik beginnen.

    Ik ben me goed aan het informeren, zodat ik niet een opleiding ga doen waar ik uiteindelijk niets mee kan, bijv. door mijn gezin of het niet leuk genoeg vind.

    Is het in mijn voordeel dat ik zelf al moeder ben, of juist niet?

    Wat voor niveau is kraamzorg MBO 1,2,3,4 of 5 ????

    Lees ook wel negatieve verhalen, over salaris, oproep in de nacht, gladheid in de winter…dit zet me sowieso aan het denken…wil ik dit echt en ga ik dat tot m'n pensioen doen….

    Ik hoop op jullie antwoord op mijn bovengenoemde vragen…groetjes Anna

  • katja

    Hoi Anna,

    De opleiding echt heel piitig.Je krijgt niet alleen kraam maar ook een diploma als helpende.Ikzelf moest naar school voor de opleiding,tegenwoordig doe je geloof ik veel thuis.Jammer want juist als je een leuke klas hebt is de opleiding goed te doen.Je sleept elkaar erdoorheen.Het is als ik het goed heb MBO 2.Misschien kan je met jouw diploma ontheffing krijgen voor bepaalde vakken.Het is een leuk van maar ik zal niet liegen,niet ideaal.Het vergt een hoop geregel thuis.Verschillende kraamzorgburo's werken op rooster,dat is prettig want dan weet je waar je aan toe bent.Maar een heleboel dooen dat ook niet en dat is echt(vind ik)een ramp.Afspraken kan je niet lang van tevoren maken want je weet nooit hoe het loopt.In de wacht zitten is ook een verschrikking.Het kan zomaar zijn dat je 2 of 3 dagen a 24 uur op wacht zit.Je kan dan niet echt lekker weg of zo.Maar het werk en dan vooral dan die heerlijk pasgeboren baby's maken een hoop goed:)Ik ben zelf Zzp-er omdat ik het zelf in de hand wil hebben en niet tegen die onzekerheid kon.

    Heb je nog meer vragen laat het me maar weten:)in ieder geval suc6 met je overdenkingen.

    groetjes katja

  • marga

    De opleiding is best pittig en werd gek van het geregel op het thuisfront.Moest fulltime kinderopvang regelen omdat je nooit wist waneer je moest werken en had je tot 18.00 opvang belde ze om 18.30 of je naar bevalling kon dan zit je met je handen in het haar.Het salaris is ronduit slecht,bij ons verdiende een alphahulp 3 euro per uur meer.Nu ben ik sinds 2 jaar zzper en ondernemer wat een verademing je eigen tijden bepalen en vrij zijn waneer het jouw uit komt en een normaal salaris.

  • Anna

    Hoe wordt je dan zzp-er in de kraamzorg?

    Eerst bij via de LOI een opleiding of anders…..?

  • Lis

    Even een heel ander geluid:

    Ik vond de verkorte opleiding echt heel goed te doen. Het was erg leuk en interessant opgezet en met een paar uren thuis studeren per week is dat goed te doen.

    Deze opleiding is op nivo 3 en alleen toegespitst op kraamzorg dus je hoeft niet de hele opleiding voor verzorgende te doen.

    Je kunt lekker meteen de praktijk in na een paar weken!

    Het loon is niet super, je kunt gewoon kijken in het cao voor de vvt wat je verdiend als leerling en daarna.

    Aan de andere kant is het werk wel heel erg leuk. De werktijden zijn bij ons veelal in overleg en zeker bevallingswachten savonds en snachts gaan altijd in overleg.

    Als je kinderen oud genoeg zijn om een uurtje alleen thuis te zijn is het goed te doen. Je indiceert zelf de zorguren bij de klant en hebt zo veel invloed op je werktijden. Als je in het weekend begint heb je zo al de langste dagen opgevangen en kan je door de week afbouwen.

    Het komt bij mij maar zelden voor dat ik oppas nodig heb. Ik heb een contract van 20 uur (tussen 80 en 90 uur per maand) en verdien zo tussen de 950 en 1200 euro per maand. Dat is flexibel omdat er ort, wachtgeld en km-toeslag bij zit.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

    Groeten Lis

  • Anna

    Hoi allemaal,

    Ik zie dat ik inmiddels een jaar verder ben na mijn eerste bericht hier.

    En zit nog vol vragen, ik hoop op antwoord van jullie!!!

    Ik ben nog steeds van plan om de kraam in te gaan, maar ik zit een beetje vast in m'n denken, ik kom er maar niet uit.:S

    Soms baal ik giga, en denk ik dat ik nog jaren moet wachten voor dat ik met een gerust hart kan gaan kramen.

    Wat mij op dit moment nog tegenhoud is de leeftijd van mijn kids.

    Over een jaar of twee is de jongste 10.

    Als ik dan na de opleiding in 1 gezin per maand ga werken dan komt het toch ongeveer neer op het volgende:

    8 dagen werken=1 gezin (ca. 5 middagen is kind dan een uurtje alleen thuis)

    19 dagen vrij

    3 dagen wacht

    8 dagen werken=1 gezin

    19 dagen vrij

    3 dagen wacht enz….

    Klopt dit een beetje, werkende mama's?

    Of ben ik te optimistisch???

    En hoe doen jullie het dan? Via een gastouderburo, BSO o.i.d., en hou je dan netto nog wat over???

    Soms denk ik ook over een opleiding via NHA, maar dan heb ik een thuisstudie gedaan en welke werkgever wil je dan in dienst, wat zijn de arbeidskansen????

    Zijn er onder jullie die de opleiding via thuisstudie hebben gedaan? Of er meer van weten??

    Alvast bedankt voor het meedenken!!!(tu)

  • Leeuwtje

    Hoi Anna!

    Hoe kom jij aan die berekening van 8 dgn werken, 19 dgn vrij etc bij 1 gezin per maand werken? Is dat bij een buro waar je op rooster werkt? Ik heb een 16 u contract, eigenlijk zou dat betekenen 1 gezin in de maand, maar zo werkt het niet hoor. Kunnen ook weleens 6 dgn zijn of 9,10? Er wordt dan gekeken hoeveel uur ik heb gewerkt en aan de hand daarvan een startdatum gemaakt. Heb dus ook weleens 2 gezinnen in de maand. Tegenwoordig starten we allemaal met een 24 u wacht, echt zwaar.

    Succes en groetjes van Leeuwtje

  • Anna

    Hoi Leeuwtje, dit is wat ik als ‘leek’ denk qua uren ;), maar ik hoor natuurlijk het liefst hoe het in de praktijk in z'n werk gaat.

    En ik ben geen kraamverzorgende, ik wil deze opleiding in de toekomst graag gaan volgen, maar wel zo dat ik weet waar ik aan begin, qua uren.

  • sanne31

    Hoi,

    ik zou niet zo een belangrijke opleiding als deze via een thuisstudie doen. Ik denk dat je dan een heleboel mist.

    Succes!

  • Erica

    Beste Anna,

    Ben je nog steeds aan het dubben om kraamverzorgster te worden? Ja, dan zou ik de knoop voor je doorhakken en gewoon gaan solliciteren bij een kraambureau waar ze je ook de opleiding laten doen. Werken en leren tegelijk. Ik was 30 dat ik het ging doen. En heb er nog geen moment spijt van gehad. Is ontzettend leuk werk, en met de thuissituatie best te regelen. Ik had in het begin een mevrouw die bij haar thuis oppaste. Was super te regelen. 2 op school en 1 de hele dag bij haar. Is wel een uitgave in de kosten, maar je investeert in de toekomst. Je word er heel creatief van.

    Laat eens horen wat je hebt ondernomen tot nu toe.

    Groet

    Erica