SPW opleiding nu kraamverzorgster willen worden

  • Miranda

    Hoi allemaal,

    Ik werk nu 10 jaar in de kinderopvang, eerst als leidster en later een kantoorfunctie,

    Toch mis het werken met kinderen en nu ik zelf een kleintje heb en bevallen ben lijkt het me geweldig om als kraamverzorgster te gaan werken.

    Wie kan mij vertellen of je met de spw niv. 4 opleiding ook als kraamverzorgster zou kunnen gaan werken. Wat je verdient en of er ook gekeken wordt naar je ervaring w.b. je salaris.

    En hoe moet ik de flexibiliteit zien, ik heb nu 3 dagen kinderopvang voor mijn zoontje.

    Ik hoor heel graag van jullie.

    Groet Miranda

  • lotte

    Hoi Miranda,

    Voor zover ik weet kun je met je spw diploma niet automatisch in de kraamzorg aan het werk, je moet dan nog wel een opleiding doen maar je kan dan evt wel een verkorte opleiding voor kraamzorg doen. Zelf heb ik na de spw een interne kraamopleiding gedaan van 14 maanden. Er wordt zeker gekeken naar je ervaringen met kinderen, alhoewel je salaris daar niet op wordt gebaseerd tenminste bij ons kraamburo niet maar misschien verschilt het per buro dat zou je eens kunnen informeren, maar volgens mij is het gewoon de standaard norm wat je verdient. Als je in de kraamzorg gaat werken moet je 8 dagen achter elkaar aan het werk, tsja je moet dus dan flexibele oppas hebben voor je kleine.

    Maar als ik jou was zou ik gewoon eens vrijblijvend gaan informeren bij kraamzorgburo's succes ! Groetjes Lotte

    En mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel!

  • vera

    Hoi,

    Ik heb precies het zelfde gedaan en ben nu weer terug in de kinderopvang en doe daarnaast een opleiding.

    Ik heb een 6mnd traject gedaan waarbij ik 3 certificaten moet halen.

    303 gvo

    311 zorg om barende, kraamvrouw en pasgeborenen

    302 basiszorg (alleen onderdeel medicijnen)

    Waarbij ik al in de kraamzorg werkte en 1x in de maand naar school ging.

    Dat was zeer goed te doen ( fluitje van een cent)

    Eerlijk gezegd ,valt het salaris in vergelijking met de kinderopvang erg tegen.

    Ook was ik al gauw naar het behalen van “mijn speld” de uitdaging kwijt….en het onregelmatig werken viel mij zwaar.

    S'nacht eruit, je weekenden, feestdagen enz. je moet ze met grote regelmaat werken. Ik was vrije als iedereen werkte en andersom. Ook had ik met een full-time contract de grootste moeite ook echt deze uren te krijgen/werken.

    Het geen weer inhield dat je min- uren draaide en deze de maand daarop weer extra moest werken of je het in je salaris merkte.

    Qua, opleiding kan je ik je maar een ding zeggen; wees je er wel bewust van dat je een niveau 2 opleiding doet dan in een niveau 4 traject. Dus het gaat allemaal wat sneller, dan de gewone opleiding.

    Maar echt veel nieuws of uitdagend is het niet.

    Doe nu een opleiding Hbo pedagogiek, en heb het idee dat ik nu weer echt wat leer…

  • vivian

    een niveau 2 opleiding mag ik jullie erop wijzen dat kraamverzorgende wel niveau 3 is

  • Miranda

    Ik heb de SPW niv. 4 gedaan, ik weet niet wat je hier precies mee bedoelt dan kan dat toch ook of niet?

  • vivian

    Je zult dan zowiezo de dk's 311 en 313 moeten volgen want die zijn kraamgericht weet niet of je de dk's 302,303,306,206/307, 305 en 204 hebt gehad want als je die goed hebt afgesloten krijg je daar vrijstelling voor je hoeft in principe alleen de vakken die je nog neit gehad hebt te doen, en als je spw niveau 4 gedaan hebt zul je groot deel van deze vakken toch al gehad hebben.

    Als je verder info wilt hebben zou je ook een van de roc die deze opleidingen geven kunnen mailen die kunnen je altijd verder helpen.

    als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

  • marja

    Hoi,

    Ik ben aan het dubben of ik de opleiding kraamverzorgende ga volgen. Ik heb op dit moment een goed inkomen, maar wil echt werk gaan doen waarin ik plezier heb. De opleiding die ik kan gaan volgen heeft een duur van 16 maanden waarvan 10 weken naar school en de rest praktijk en af entoe een dag naar school. wie kan mij meer vertellen over het salaris en de nacht toelagen ort enz.

  • E. Huijbers

    Hallo,

    ik wil heel graag de opleiding tot kraamverzorgende gaan volgen, maar ik heb geinformeerd op roc's en die zeggen dat er geen directe opleiding voor kraamverzorgende is, maar die wil ik wel graag gaan volgen?

    ik heb veder alleen een middelbare diploma: vmbo kader

    Weten jullie misschien of er een kraamverzorgende opleiding bestaat en waar ik die dan kan doen?

    Gr.

  • daisy

    ik wil heel graag kraamvverzorgster worden

    ik zt nu in de 2de.

    en wil later door de weeks kraamverzorgster doen.

    in de avond kinderen oppassen enzo.

    en op zaterdag enzo harenknippen en makupen

    metamorfose geven.

    gr daisy(L)

  • Lindamamavan2

    haha daisy,

    wens je veel succes, je zal het druk hebben, kraamverzorgende is niet alleen maar doordeweeks!